JOHN MENADUE How Murdoch extracted concessions from governments.

 Rupert Murdoch claims, falsely, that he has never asked a Prime Minister for anything. Yet his whole business career in three countries has been founded on threatening or seducing politicians for privileged commercial access or opportunities.

I posted an article  earlier this week on how he got favoured treatment from the Hawke Government for Ansett Airlines in which he was a major shareholder at the time.. Today I post extracts from an earlier article on how, with the help of the Keating Government, he got a foothold in Foxtel.in 1995. 

Foxtel was formed in 1995 through a Joint Venture between News Corp (Fox) and Telstra. News Corp obtained this position through political influence.

From that beginning News Corp went on to establish a controlling interest in Foxtel. Whilst News Corp owns only 50 % of Foxtel it effectively runs Foxtel through its power to appoint the CEO of Foxtel. In addition News Corp owns 100 % of Fox Sports.

Let me set out in some extracts what I personally witnessed in Murdoch’s entry into Foxtel. I first set this out in 1999 when I published my autobiography. “Things you learn along the way”. (The full text can be found on this website. See particularly pages 279-281)

 In December 1994, I got a telephone call from (a Keating Minister) in Canberra about a possible appointment to the Telstra Board. I was asked about my relations with Rupert Murdoch. I assumed that the caller was trying to establish whether I might have any conflict of interest, a standard query before such appointments. I said I was not aware of any conflict because, whilst I had worked for Murdoch in the past, my links were then quite tenuous. It became clear to me, however, that I had misinterpreted the question. The caller was wanting to establish whether I would be a supporter of Murdoch on the Telstra Board. I kept my counsel, and was appointed to the board. I learned very quickly the significance of the Murdoch query when I found myself on my own a few months later opposing the Foxtel joint venture between Telstra and News Limited.

The circumstances and reason for my opposition were set out in a letter I sent to the chairman of Telstra, David Hoare, on 9 March 1995. I have decided to put this on the public record because I think board behaviour should be more transparent.

“At the Board meeting on 2 March 1995, I said that I had not been persuaded about the proposed arrangements with News Limited and Australis (which would supply movie content) … In the Board paper of November 3 [when I was not a Board member] the first criteria for pay television partner selection was ‘strength in content creation, content distribution and packaging’. The paper added that News Limited’s strength was that as the ‘… world’s third largest producer, distributor and owner of films and television programming (Fox) could guarantee content availability’

On the basis of our belief that News Limited could supply content, I assume, the Heads of Agreement on 11 November (1994) was signed. My basic problem is understanding how such an agreement could be signed without being satisfied that News Limited could ‘guarantee content availability’.  Didn’t we check whether News could and would deliver?  Were we too trusting? [All movie film content, except Twentieth Century Fox, had been signed up by Optus or Australis.]

It seems to me that most of our problems have flowed from this flaw in the Heads of Agreement: News Limited’s failure to provide content on acceptable terms. Content is the primary issue, the rest is secondary. News Limited has clearly not delivered content and on 25 December at 3am!, News Limited ‘signed a Heads of Agreement with Australis without knowledge of Telstra, which secured the Australis programming (for the joint venture) on an exclusive basis for cable distribution’.  This Heads of Agreement was for 50 years! – since amended to 25 years.

As a result of News Limited’s failure to deliver on content as expected by Telstra, we are faced with a punitive arrangement with Australis which will deliver content ‘ … significantly more expensive than planned’. Further the agreement is for 25 years. One result of News Limited’s failure to deliver content is that Australis will reap a financial windfall, at the expense of the Foxtel joint venture. The increase in programming costs has clearly affected the business case which I find unconvincing. It was not discussed at our last meeting … “

There was also a generous marketing incentive payable to Foxtel by Telstra for each pay television connection. The logic of this was that Telstra’s telephone business would benefit from each pay television connection.

A bad deal, however, was only part of the problem as I saw it. The other was the political pressure that was being applied. The board was told by the managing director that ‘the Government wants us to do the deal with News Limited’, as I set out in the same letter to the chairman. …

Before a Board decision was made, the chairman, David Hoare, said that on such a critical issue there must be unanimous board support before the Foxtel joint venture would go ahead. When it came to the final decision, I said no, I wasn’t persuaded as a director that I could support the business case and I objected to what I regarded as political influence being brought to bear.

It is tempting for governments to try to bend government business enterprises to their party-political advantage. I learnt that is one of the responsibilities of boards – to try to stop that happening.

When I dissented, the chairman said that my opposition had vetoed the project. Perhaps he hoped to force me to change my mind. I said that I couldn’t. In further discussion some directors said that they thought it was unreasonable to require a unanimous decision. The Foxtel proposal was then agreed but there would be no suggestion in the board minutes that it was unanimously agreed. I sent the letter which I have referred to on March 1995 to the Chairman for the records of the company to explain my opposition…. Perhaps earlier in my career I would have kept my head down.

To clean up the books for the partial float, Telstra wrote off $818 million in its loss-making Broadband Network and Foxtel pay television business in 1996/97 after a loss of $155 million in 1995/96.  A loss of $166 million followed in 1997/98.

David Potts, in the Sun Herald on 27 July 1997, commented, ‘Telstra has been taken for a ride by Rupert Murdoch and taxpayers will foot the bill for what may add up to be the most scandalous deal every embarked on by a government authority … For the Keating Government to have allowed and maybe encouraged, for all we know, a taxpayer owned authority to do [this] secret deal … was straight out of a banana republic’.  Chanticleer in the Financial Review of 23 July 1997 described the Foxtel episode as ‘the largest strategic and financial disaster this country has ever seen’.

I recall Allan Ramsay writing at the time that after reading my account of political influence he felt like vomiting.

This political influence led on from a foothold for Murdoch to a dominating position in Foxtel. With so much now at stake in Foxtel it is not surprising that Murdoch and his loyal retainers are such bitter opponents of the NBN which potentially opens up the airways to many competitors for Foxtel. In advancing his business interest Murdoch relies much more on exploiting his political power than competition in the market. The Telstra Board gave him a great leg up. I saw it at first hand.

 

 

print
This entry was posted in Politics. Bookmark the permalink.

6 Responses to JOHN MENADUE How Murdoch extracted concessions from governments.

  1. Further to my comment above, I would say that I worked for Newscorp for about 50 years. Previously I had worked for the Packer era of the Daily Telegraph under one of Australia’s greatest editors, Brian Penton, first as a copy boy and then as a cadet reporter. It was in wartime. For family reasons my father had been involved in a program to produce petrol by way of wheat in Victoria, following Japanese midget submarines surrounding Australia and designed to prevent fuel reaching us. In that time I attended ten different schools over eleven years. My real education came from reading newspapers and books at home. That led me into my newspaper career. worked at the Telegraph, until Penton died of cancer and his training program disappeared. After that I worked at the Canberra Times and was suddenly offered a job at the Herald in Melbourne where Sir Keith Arthur Murdoch was editor and after his death I met Rupert. My final falling out with KRM came later after he dumped his Australian birth and finally became a citizen of the USA. After all those years I was sacked for the first and last time of my career. Sometime after that I was working at the Courier Mail in Queensland. When Rupert bought that paper, he asked me back. I declined.

  2. As one who had an early connection with Rupert I had suggested to him that Australia needed a national newspaper. I resigned when he began The Australian because I disagreed with his choices of senior journalists. At his request however he gave me other assignments that included an opportunity that would allow my sons to receive a generous education that I could never have afforded. Instead I agreed to go to Darwin to rebuild The Northern Territory News and a new newspaper in Alice Springs. To this I was enthusiastic and and enabled the education of my other younger children in a developing region that was rapidly growing. Having later involvement in Sydney and Queensland, I had less contact with Rupert who, by then, was building his operations in the USA and Britain. So I have mixed feelings as I see his failings over the past few years. His age today is 87 and next January will be 88. My own age now is 86.

  3. michael lacey says:

    This is how business is done in the neoliberal world it does not matter what party takes the reigns! Democracy well and truly died the day we went down this path!

    • If you have read my comments to John Menadue and my links to Rupert you will find that I was part of his operations in Australia. Today I have read an article by a young woman journalist who worked for The Australian and records the inside experiations of that newspaper. It reveals how so many thousands of Australian are about to be thrown out of work in the near future. This will be a tragic event for all Australians. Read the item in Page 3 of this weekend Saturday Paper Nov 11-17.

  4. paul frijters says:

    I find the figure of Paul Keating interesting in these corruption deals and debates. Like Rupert, a bit of a Godfather figure. I wonder if they are still friends.

  5. Bruce Wearne says:

    Thankyou again John. This is commendable not least because you are identifying for your Pearls and Irritations readers “where you are coming from” in terms of your previous public involvements. That might present some risks to you being put in the “hot seat” of controversy these days in which the 24hour news cycle’s superficialisation of political life takes statements out of context and runs with them for all they are worth. So thanks. And by formulating my thanks in these terms I’m now wondering whether you might at some point present some of your reflections on how the “Rupertisation” of our political life has had its impact upon such allegedly “non-NewsLtd” media and news sources like the ABC and the Fairfax newspapers. The ABC’s web-site (not all that different from the BBC it must be said) has now developed its own voyeuristic “page three” regular posts for readers looking for such “news”. And that, I suspect, is also why the dissatisfaction with “the mass media” is at such great heights. I’d be interested in hearing how you see the impact of “Rupertisation” on recent shifts in news and current affairs.

Comments are closed.